Hoe haalt u het meeste uit uw CRM systeem

CRM (Customer Relationship Management) bestaat sinds de jaren ’80 en het is alom bekend dat CRM organisaties helpt processen te stroomlijnen en winsten te verhogen. Er zijn echter maar weinig organisaties die het meeste uit hun CRM systeem weten te halen. Veel gebruikers beschouwen en / of gebruiken het CRM systeem als de enige, alleswetende spil van alle activiteiten en informatie. Er is veel data beschikbaar, maar het levert weinig inzichten op. Dit leidt tot hoge verwachtingen én grote teleurstellingen. Hoe het wel moet? Lees het hieronder.TIP 1 – hou het simpel
Een bekende filosoof zei : perfectie is niks meer weg kunnen nemen in plaats van niks meer toe kunnen voegen. Bij organisaties die zo veel en zo snel mogelijk ‘toeters en bellen’ aan het CRM systeem willen toevoegen, gaat het vaak fout zo blijkt uit ervaringscijfers. Het betreft dan vaak hippe / trendy features. Hoe minder tabs / velden / functies, hoe beter !

TIP 2 – focus op wat belangrijk is
Bij het kiezen van de tabs / velden / functies uit tip 1, dient u natuurlijk wel de juiste keuzes te maken. Maak de keuzes die er voor zorgen dat de productiviteit stijgt bij de gebruikers. Iedere afleiding van deze focus is een verspilling van ‘bits en bytes’.

TIP 3 – CRM is voor de gebruikers
CRM stond vroeger vooral bekend als een fantastische rapportage tool voor managers en directieleden. Maar zo wordt CRM niet op zijn best gebruikt. De ideale rol van een CRM pakket is om het gebruikers makkelijker te maken bij het uitvoeren van hun werk. Hoe kan CRM software u bijvoorbeeld in staat stellen beter te verkopen en de interacties met relaties te verbeteren? Dat is het raadsel dat opgelost moet worden. En als dat is opgelost, dan zal de gebruikersacceptatie hoog zijn en de gevoelde waarde groot. Inzichten vloeien dan eenvoudig en snel uit uw CRM instrument.

Als u CRM simpel houdt, focust op wat belangrijk is en vooral aanschaft én inricht voor de gebruikers, dan pas wordt u succesvol. Dan wordt CRM software de ‘game-changer’ die wilt dat het is.

LET OP : de vergelijkingssite voor online Customer Relationship Management software (vergelijk-online-crm.nl) roemt ABCrm, PerfectView CRM en SuperOffice om hun gebruiksgemak.