Techbedrijven innoveren met sociale media

Technologische bedrijven die sociale media alleen gebruiken om zichzelf te promoten, zitten op het verkeerde spoor. ‘Volgers haken dan af’, menen Bert van Meel en Leo van Schie die meewerken aan een themamiddag op 15 maart as. die het Mikrocentrum over Sociale Media organiseert.

Twitter en Facebook als promotiekanaal inzetten heeft een beperkte houdbaarheid, meent het duo. ‘Het moet gaan om berichten met inhoud, die anderen desnoods weer kunnen delen. Juist die gezamenlijke interesse is een reden om te volgen. Als die belangstelling verflauwd, bijvoorbeeld vanwege een te specifieke bedrijfsfocus dreigen volgers af te haken.’

Innovatie

Van Meel en Van Schie zien in sociale media voor de technologische branches vooral als een mogelijkheid om kennis te delen. ‘Bijvoorbeeld bij vernieuwing. Bedrijven staan doorgaans niet vooraan in de rij om kennis bij innovatieprocessen te delen. Toch kunnen Twitter en de groepen op LinkedIn een rol spelen om informatie te vergroten, samenwerkingspartners te vinden en elkaars expertise in te zetten om door win-win een maximaal effect te bereiken.’

Daarbij wijst het duo op een aantal basisregels die het rendement van de inspanningen kunnen vergroten: ‘Stippel een strategie uit, bepaal wat je wilt communiceren en wat je boodschap is. Daarbij moeten bedrijven niet uit het oog verliezen wie ze willen bereiken en welk kanaal ze daarvoor willen inzetten.

LinkedIn

Denk daarbij ook aan de rol van medewerkers’, adviseren Van Meel en Van Schie; ‘Geef ze de mogelijkheid een bijdrage te leveren, door bijvoorbeeld een afdeling een eigen Twitteraccount te geven of moderator te maken van een specifieke LinkedIn-groep.’

Als een bedrijf dat niet doet is volgens hen de kans groot dat met name jonge medewerkers het heft in eigen handen nemen. ‘Daarmee riskeert een bedrijf – een deel van – de regie kwijt te raken. En met een snel medium als Twitter kan een bedrijf dan ook de controle verliezen.’

Themadag

Aanmelden voor deelname voor de themadag kan via de website van het Mikrocentrum. En het TechnologieBlog blijft ook niet achter. Volg ons op Twitter en tip ons met leuke voorbeelden van sociale media in de industrie.

Draagt sociale media bij aan uw bedrijfsdoelstellingen?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Lees ook:Twitter wordt in chip ingebakken
Lees ook:Seminar helpt techbedrijven praktisch op weg met social media
Lees ook:3D-geprinte cup voor ‘winnaar” Wimbledon (video)
Lees ook:Techbedrijven ontdekken social media
Lees ook:Sociale media gaan veel voor technologieconcern betekenen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.