Mercedes SLS geavanceerd lassen – filmpje

Mercedes SLSMaar liefst 70.000 millimeter. Zo veel lasnaad zit er in de de aluminium carrosserie van de nieuwste Mercedes SLS met vleugeldeuren.

Omdat de supersonische auto veel plekken heeft die moeilijk te bereiken zijn, wordt er veel met de hand gelast.

Mercedes SLS - lasnaadDe moeilijkste lasnaad van de SLS is die aan de B-zuil (zie foto). Hier wordt het 1,1 millimeter dunne plaatmateriaal van de B-zuil overlappend met een hoeklas aan het even dunne dak verbonden. De voegbreedte die moet worden opgevuld, is maar enkele millimeters.

Om deze verbinding naadloos te kunnen lassen, zonder veel nabewerking, heeft carrosserie-producent Magna Steyr gekozen voor het CMT-advanced lassysteem van Fronius, in Nederland vertegenwoordigd door Interlas.

Foto’s: Fronius

Lees ook:Kruistocht om laserlassen recht te doen
Lees ook:Plastic met laser lassen
Lees ook:Lassen met je iPhone
Lees ook:Producten worden goedkoper door plastic elektronica
Lees ook:E-rijden zonder accu

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.