Sociale media gaan veel voor technologieconcern betekenen

Er bestaat geen twijfel over. Daar waar er nog bedrijven in de industrie en techniek zijn die veronderstellen dat  social media een tijdelijk hype is, is Frans-Pieter de Jong van Siemens Nederland van het tegenovergestelde overtuigd.

‘We staan aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling die veel voor de industrie gaat veranderen’, aldus De Jong, marketing communicatieadviseur bij de sector Industry en onder andere werkzaam voor de divisie Building Technologies. ‘Siemens is een innovatief concern als het gaat om techniek en dat willen we ook zijn waar het om social media gaat.’

Twitter #hashtag

Hij weet inmiddels uit eigen ervaring wat social media voor Siemens kunnen betekenen. ‘We hebben meerdere experimenten uitgevoerd, waaronder een speciaal daarvoor gemaakte #hashtag rond de beurs Safety & Security in Amsterdam. Gedurende de drie beursdagen werd die hashtag zo’n 1.000 keer in tweets gebruikt’, zegt De Jong.

Het idee om social media tijdens de beurs te lanceren was nieuw. ‘De RAI, waar het event plaatsvond, was er nog niet mee gekomen. Maar haakte wel direct aan toen wij het initieerde.’ Met name de wisselwerking tussen online en offline kwam goed uit de verf, vindt hij. ‘Persoonlijk contact en via Twitter versterkten elkaar. Bedrijven die door middel van tweeten al met elkaar in contact waren gekomen, zochten elkaar op de beursvloer ook op. Daarmee gaat netwerken sneller dan de traditionele vorm zoals we die kennen. Mede daarmee bewijst een medium als Twitter in deze situaties z’n voordeel.’

Proactief met social media informeren

Social media gaan veel voor Siemens betekenen, voorspelt De Jong. ‘Het is het smeermiddel waarmee we de slag kunnen maken van productgerichte marketing naar oplossingsgericht met klanten communiceren. Daarbij willen we niet te veel op techniek focussen. Het product pushen is verleden tijd, we positioneren ons als facilitator die oplossingsgericht denkt. Veel klanten zijn niet geïnteresseerd in de technische details, ze willen simpelweg een comfortabele en veilige werkomgeving.’

Wat daar technisch voor komt kijken is volgens De Jong daaraan ondergeschikt. ‘Klanten willen liever weten wat de belangrijke ontwikkelingen in de branche zijn, daarover informeren we ze dan ook proactief. Een voorbeeld daarvan is de veranderende wet- en regelgeving. Die kennis hebben wij in huis en daar kunnen wij onze doelgroep, vooral ook met social media, mee helpen. De meerwaarde is dat we hierdoor ons als volwaardige gesprekspartner kunnen presenteren, een consultant die weet wat er speelt en daar waar nodig oplossingen kan bieden.’

Bent u een gadget freak?

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...

Lees ook:FaceBook werkt voor techbedrijven
Lees ook:Seminar helpt techbedrijven praktisch op weg met social media
Lees ook:Kennistekort beperkt social media techbedrijven
Lees ook:TechnicaGroep zet social media in voor hulp bij zoektermen iPad2 voor beste SEO-schrijver
Lees ook:General Electric bespaart door social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.