Categorie: "Informatietechnologie"

Digitaal ‘winkelen’

Producten in een winkel in 3D laten zien. Dat kan met de door Telepresence Tech ontwikkelde digitale etalage. Via een aanraakscherm kan het winkelend publiek door productpagina’s bladeren.

Omdat artikelen ook om hun as kunnen draaien, krijgen consumenten een goede indruk van de producten.

De producten zijn in de ‘winkel binnen de winkel’ niet daadwerkelijk aanwezig waardoor de kosten voor een retailer lager kunnen zijn.

Als het de digitale winkel elders staat, kunnen klanten contact opnemen met de klantenservice om hun aankopen te doen. Het artikel kan dan bij de winkel worden afgehaald of worden thuisbezorgd.

Chip traceert gestolen badjas (video)

Womitex, leverancier van hotellinnen is er klaar mee. Jaarlijks verdwijnt tussen de 30 en 40 procent aan badjassen, handdoeken en nog eens 10 procent aan het lakens en slopen. Jaarlijks is dat goed voor een kostenpost van zo’n 100 miljoen euro. Het bedrijf uit Almere maakt daar een einde aan door een beveiliging met een ingebouwde computerchip die via een antenne overal te volgen is.

Frauderen met dippen kan wel (video)

Ongelukkiger had het niet kunnen samenvallen. Het spotje om dippen te promoten, het nieuwe pinnen dat fraude zou moeten voorkomen. Ongeveer tegelijkertijd kwamen er onderzoeksresultaten naar buiten waaruit blijkt dat de chip toch op de betaalpas toch gekopieerd kan worden. Door een klein printplaatje in de sleuf van de betaalautomaat te plaatsen kan de pincode worden geskimd. Het nieuwe systeem was juist bedoeld om dat te voorkomen.