Technologie achter de Kalkhoff fiets

11177Het Duitse fietsenbedrijf Kalkhoff is een van de meest toonaangevende merken als het gaat om elektrische fietsen. Ook in Nederland rijden steeds meer mensen op een elektrische fiets van dit merk. Vooral de Panasonic en Impuls systemen zijn zeer geschikt voor de Nederlandse fietspaden en fietsbehoeftes, want deze fietsen hebben een gesloten kettingkast en – helemaal volgens wens – onderhoudsvrije remmen. De meest populaire fiets voor de Nederlandse markt is het model Tasman City Rollerbrake. Maar wat drijft deze fiets nu eigenlijk voort?

Impulse systeem

Het Impulse 2.0 systeem is een aandrijfsysteem dat door Kalkhoff zelf is ontwikkeld. Het bestaat uit een middenmotor, wat inhoudt dat deze in het midden van de fiets is aangebracht voor de beste aandrijving van de fiets. De compacte motor en accu zijn bovendien laag in het midden van de e-bike gemonteerd. Hierdoor ontstaat er een goede gewichtsverdeling van de fiets en is deze perfect in balans.

Veel power

Een goede accu is belangrijk om kilometers te kunnen maken op je e-bike. De Impulse 2.0 motor bevat een sterke accu. De 11Ah heeft een vermogen om 135 kilometer op te rijden, de 14,5 Ah brengt je 180 kilometer ver en de zwaarste accu met een vermogen van 17Ah haalt 205 kilometer. Uiteraard op een volle accu. Daarnaast heeft de accu een lange levensduur: het gaat 1100 volledige opladingen mee.

Makkelijk schakelen

Heel belangrijk voor het fietsen op een e-bike is de trapondersteuning en dat je gemakkelijk kunt schakelen tussen de versnellingen. Kalkhoff heeft schakelproblemen opgelost door de motor heel eventjes uit te zetten, wanneer je gaat schakelen. Wanneer de motor uit is, kan de versnellingsnaaf gemakkelijker overgaan naar de volgende versnelling, zonder haperen.

Trapondersteuning

Een e-bike is populair bij veel mensen, omdat je gemakkelijker van A naar B kunt reizen. Vooral omdat je kunt kiezen om zelf te trappen of om de motor aan te zetten. De e-bike is uiteraard uitgerust met trapondersteuning. Maar niet zomaar trapondersteuning. De motor is uitgerust met drie sensoren die in de gaten houden hoe sterk de pedaalkracht, je snelheid en de trapfrequentie en hierop past de trapondersteuning zich gemakkelijk aan.